Wij gaan op reis en nemen mee! - Reisverslag uit Serekunda, Gambia van LearnGiveDo Gambia - WaarBenJij.nu Wij gaan op reis en nemen mee! - Reisverslag uit Serekunda, Gambia van LearnGiveDo Gambia - WaarBenJij.nu

Wij gaan op reis en nemen mee!

Door: Gambia groep

Blijf op de hoogte en volg LearnGiveDo

13 Juli 2015 | Gambia, Serekunda

Na een echte uittocht uit ons dorp op Schiphol aangekomen onze eerste ik ga op reis en neem mee ervaring. Onze lieve Esther V. kwam tot de ontdekking dat haar paspoort nog thuis op de kast lag….. Pap van Vliet als de nieuwe Max Verstappen naar Schiphol waardoor wij nog op tijd waren om naar Barcelona te vliegen. Bij de incheck balie werden uitgezwaaid door Patty Brard, zo je kon wel zien dat het nog heel vroeg was. De controle hield ons lang bezig want als je op reis gaat neem je niet mee in je handbagage pindakaas, chocopasta, knijptang en zonnebrand. Enkele ponden lichter op weg naar onze eerste bestemming. In Barcelona snel onze handbagage in de kluis gestopt en op weg naar de stad. Wat een prachtige stad en wat leuk om deze te verkennen op de fiets. Echt een aanrader. De helft van de groep bezocht Camp Nou en de andere helft de Sagrada Familia. Hierna weer terug naar het vliegveld waar wij ons te goed hebben gedaan aan een heerlijke vieze vette MacDonald maaltijd. Daarna opzoek naar de gate maar door een enorme vertraging bij de douane werd het holle, rennen en vliegen. Pff de captain had de gate al gesloten maar tegen 24 gemotiveerde Gambiagangers kon de stewardess niet op. Aangekomen in Gambia werden wij uitbundig begroet door Syl en zijn volenteers. Het was op dat moment nog 28 graden en de warmte viel als een deken op ons neer. In open trucks onze eerste rit door de donkere nacht van Gambia. Aangekomen op onze verblijfplaats wachtte ons nog een verrassing. Een late night dinner, hierna nog een aantal liederen gezongen en toen eindelijk!! ons “witte tent” in.

Church in Africa
Hitte! Dat is waar wij deze dag mee begonnen. En wat gemoedelijk geschreeuw van Bertus.
rond een uur of 8 stond er een heerlijk ontbijtje voor ons klaar. Om kwart over negen werden wij naar de lokale kerk gebracht om daar de dienst bij te wonen. Wij werden begroet door de brede lach van Syl. En de kerkdienst kon beginnen! Wij werden gebracht in 2 groepen, waardoor de laatste groep een preek minder heeft meegemaakt. Toen de 2e groep binnen was begon de hele kerk te zingen, er waren ook bekende liedjes tussen. Er werd tijdens de dienst gevraagd wie er voor het eerste was, dat waren wij natuurlijk. Hierna werden wij toegezongen en er werden handen geschud. Op deze manier werden wij verwelkomt in Gambia en in de gemeente. Wij voelden ons op dat moment ook echt welkom. De dienst liep ten einde en Syl scheurde uit zijn broek. Hij moest van de pianist een sjaal om, zodat hij niet voor schut stond. Na de dienst gingen we op zoek naar Syl zijn vrouw. We hadden nog een kadootje voor zijn vrouw en pasgeboren zoontje met wie iedereen op de foto is geweest. Rond het middaguur was er een korte vergadering voor een plan de campagne, waarin bepaald werd wie wat zou doen. En toen werd ook, tot iedereens vreugde, besloten om naar het strand te gaan. Hier hebben wij de rest van onze vrije dag heerlijk genoten van de zon en de zee (en de kwallen). Na onze eerste heerlijke emmer/fles douche weer aan een warme prak. ’s Avonds zang en dans met als toppunt Robert die de limbodans won.
Tomas en Aniek

We hebben zand, en stenen
Vandaag zijn we voor het eerst op de bouw geweest. Om een sfeerimpressie te geven, een nummer wat we op de bouw in elkaar gezet hebben.
Op de melodie van drank & drugs:
Ref: als je een school wil bouwen is dat geen probleem, want we gaan erheen, we komen niet alleen we hebben zand en stenen, zand en stenen. (2x)
Als je een school wil bouwen en je belt ons nummer dan gaan we wel komen want we zijn flexibel. We staan nu in de hitte, we gaan voor jullie vliegen, we gaan stenen sjouwen, we willen wat gaan bouwen. Nou, ik verhoog het tempo, bezwete hoofden, vermoeide ogen, we gaan lekker. Ik heb m’n sokken vies, verslapen niet, wekker iets, gewekt door Bertus. Ik ben met Syl enzo, we zweten veel, zitten niet stil, we eten mango. We worden gek het is te warm, oh zo heet, nu willen we drinken
Ref 2x
Alle tieners zeggen ja tegen Gambia, pak een steen van Ruben geef hem door aan Pep, tijdens het werk maken we een mooie rap. Pet op mijn hoofd, werkschoenen aan, we zijn er voor elkaar als het minder gaat. Hé schiet eens op, met die stenen we gaan knallen. Gelukkig zijn de stenen (nog) niet gevallen. De stenen zijn heel zwaar maar ik vang ze elke keer, morgen gaan we heerlijk nog een keer. Maakt niet uit want ik vind het wel goed zo. We helpen deze mensen en dat voelt heel fijn, yo. We hopen dat alles goed afloopt. Je ruikt zweet en deet als ik langsloop
Ref 2x
Door: Joris, Robert, Aniek & Esther V.

• 13 Juli 2015 - 22:48

ūton En Cora:

wat fijn om een berichtje te horen.Lekker genoten in Barcelona,een vrije dag aan het strand en ook al aan het werk geweest,klinkt goed allemaal.Zo'n welkom in de kerk moet ook wel speciaal zijn geweest. Max verstappen is weer heelhuids thuis gekomen maar maakt zich enigszins zorgen om eventueel hoge boetes die binnenkort op de mat zullen vallen............. maar dat is van latere zorg,eerst maar bjullie werk doen en er met elkaar een heel bijzondere tijd van maken,lieve allemaal,geniet nog maar heel veel van alles.Groeten van Terschelling alwaar het nu regent!

• 13 Juli 2015 - 22:54

Monirah Schep - Van Den Heuvel:

Herkenning alom. De lach van Syl, de swingende dienst, Robert aan het dansen, het klamme weer, maar ook de schreeuw van Bertus... Ik zie het, ruik het en ben door jullie verslag weer even terug. Onwijs gaaf dat jullie er zijn en Syl, Rose en de YfC staf een paar weken kunnen bijstaan. Geniet ervan. Doe iedereen daar de hartelijke groeten van me (uiteraard vooral Seal en Rose en de lieve kleine Ben). Ik zie uit naar jullie volgende verslag! Take care. With love, Monirah ps. die rap is echt GE-WEL-DIG!

• 13 Juli 2015 - 23:10

Wilco, Marjan En Matthijs:

Wat een heerlijk Lang verhaal hebben jullie gestuurd.
    Wat een ervaringen! Alleen de reis al...
    De rap is zo goed, we zien jullie bouwen. Ga zo door en het wordt zeker fantastisch.

• 13 Juli 2015 - 23:21

Jacques Jeanet Jeanine Steenhoven :

Bedankt voor het 1e verslag fijn om jullie bezigheden te lezen denken de hele dag door aan jullie erg warm zullen jullie het hebben trots op jullie en zorg goed voor elkaar . Heel veel liefs uit moordrecht

• 14 Juli 2015 - 00:13

Hanny De Bruin:

Wauw wat een leuk verslag. En wat hebben jullie al veel meegemaakt in een paar dagen. In gedachten zijn wij bij jullie en zou stiekum om een hoekje willen kijken :) Heel veel plezier en als jullie terug zijn willen we graag de rap live horen. Een dikke kus voor Sophie xxx gr Rene, Hanny en Bas

• 14 Juli 2015 - 01:27

Rinie, Femmy:

Hahaha, stelletje gekkies met jullie rap

• 14 Juli 2015 - 07:06

Andre Annelies Jelle Tom:

Wat een leuk verslag. Fijn om wat te horen.
    Al een hele belevenis voor zo korte tijd.
    Zorg goed voor elkaar.
    A2jt xxx

• 14 Juli 2015 - 07:15

Jan Marco En Jacqueline Van Tilburg:

Wauw wat hebben jullie in die 3 dagen al veel meegemaak barcelona ,strand, mooie kerkdienst en het bouwen aan jullie project wat mooi om deze verhalen te lezen en de foto,s te zien prachte foto van sandra zo ontroerend . Wij zitten hier in het natte nederland dus geniet jullie van deze mooie ervaring. Veel liefs van jan jacqueline marco xxxxx poot van Daisy

• 14 Juli 2015 - 07:31

Jany De Bruijn:

Dag lieve mensen ,bedankt voor het verslag.. ,van de werkvakantie. ,leuk om te lezen..l Dankbaar dat de reis naar wens is verlopen.. En nu al een verslag vele al op hoopte. ..Doet ieder goed ,dat jullie ,op de bestemming zijn .en de stemming zit er inderdaad met plezier in... Hoop dat ieder zijn of haar werk ,in goede gezondheid mag verrichtten, ,en de warmte door Zijn kracht mag verlichten.. Wees dankbaar met groot en klein die je ontmoet, en met Zijn liefde begroet... Bijzonder zo ,n begroeting in de Kerk door de plaatselijke bevolking. ,weet dat dit kerk zijn veel anders dan bij ons verloopt., zij geloven met hart en ziel. .Geniet ervan. wens en inspirerende weken toe, en de indrukken, die jullie met de bevolking meemaken. .. Zal aan jullie denken, om in de hitte het werk te klaren.[ tot de volgend schrijven.. Hartelijke Groet van Jany.

• 14 Juli 2015 - 07:36

Jolanda :

Wat een enthousiasme en positivieit in jullie eerste reisverslagen. Houd dit vast met elkaar. Leuk om dit te mogen lezen. En jullie rap zal vast en zeker een groot succes worden! Ik las de titel en moest inderdaad meteen aan dit nummer denken niet wetende dat jullie er dus inderdaad een lied van gemaakt hebben. Het zit nu meteen in mijn hoofd......"we hebben zand en stenen"

• 14 Juli 2015 - 07:43

Lisanne:

Wat leuk om een reisverslag van jullie te lezen. Even voelt het alsof ik erbij ben en alles met eigen ogen zie.
    Ik heb btw nooit geweten dat mijn broertje een ster is in Limbo dansen..

Geniet ervan!

Heel veel liefs,
    Lisanne

• 14 Juli 2015 - 09:39

Ankie:

Fijn om te lezen dat het goed gaat. Wat hebben jullie al een hoop beleefd! Wat een indrukken opgedaan!
    Knuffel voor Rianne, van ons allemaal.

• 14 Juli 2015 - 09:40

Suzan:

Wat een leuk en gezellig verslag met leuke en mooie foto's.
    Top gedaan.
    Ik vroeg mij alleen af:
    Komt er ook nog een keer een foto van de mannen? Ik ben heel benieuwd.
    Nog heel veel succes met alles wat jullie tegen komen op jullie reis.
    En als het effe niet zo gaat, zet jullie geweldige rap in.
    Heel veel liefs vanuit Nederland,
    Suzan

• 14 Juli 2015 - 09:49

Jaqueliene En Jan Dirk:

Hallo allemaal,
    Wat leuk om jullie eerste verslag te lezen en de foto's te bekijken, wat hebben jullie al veel meegemaakt de eerste dagen! En wij denken dat de rap een hit gaat worden

• 14 Juli 2015 - 09:59

Ans:

Wat een leuk verslag! Heel veel plezier en succes ;)
    ''Zand en stenen'' is echt geweldig haha!
    xx

• 14 Juli 2015 - 10:34

De Klijntjes:

Geweldige groepsfoto van de meiden in jurk!!!! Komen jullie zo ook naar de 1e kerkdienst en dan live de rap laten horen.
    We proberen ons vanuit Italië voor te stellen hoe het jullie vergaat maar dat lukt maar deels.
    Geniet van de, in alle opzichten, warme omgeving!
    Ciao per tutti e " super doei" per Hannah.

• 14 Juli 2015 - 10:56

Martien Van Dam:

Mooie verhalen, mooie temperatuur, mooie foto's, mooie kindjes, mooie rokjes en jurken, mooi groepswerk,mooi team.

Learn, Give,, Do en de groetjes toe.

• 14 Juli 2015 - 11:48

Jenny En Jan Vink:

de warmte wennen julie wel aan maar bouwvakker spelen is niet zo makkelijk toch hebben wij vertrouwen er in dat jullie er wat bvan maken groet opa en oma Vink

• 14 Juli 2015 - 11:51

Oma Riet:

sofie dit is van je oma doe je best in de bouw laat zien dat je hard kan werken hebben ze daar brood genoeg voor je veel liefs oma

• 14 Juli 2015 - 12:09

Suus:

Wow! Wat een heerlijk verslag om te lezen. Wat zou ik graag om een hoekje mee kijken.
    geniet ervan met zijn allen en zet m op!
    Dikke kus voor Lo!

Liefs suus

• 14 Juli 2015 - 13:06

Bram Prins :

Hey Es, hele leuke foto met die kinderen, ziet er leuk uit allemaal :) Mijn familie is goed aangekomen, zijn ook allemaal enthousiast over jou & alles met gambia. Ly, xxxxx en groeten aan allen

Tobias (& Sasha :)))))))))))))))))))))) )

• 14 Juli 2015 - 14:00

André:

klinkt goed, zorgen jullie ervoor dat de bouw af is als ik volgende week kom. Ik heb het volleybalnet binnen, alleen nog even verzinnen hoe ik het meeneem. Veel (werk) plezier.

• 14 Juli 2015 - 18:00

Opa Poeze:

Wat mooie verhalen en er wordt al heel hard gewerkt, met z'n . allen krijgen jullie dat best voor elkaar daar in het warme Gambia.
    Veel liefs vanuit Moordrecht . speciaal voor Melissa

Gr; Opa en Thea

• 14 Juli 2015 - 19:54

Jan, Jolanda En Leonie:

Wat een heerlijk verhaal om te lezen! We kunnen niet wachten om de rap live te horen! Holland got's talent!
    Vandaag ook weer een berichtje over jullie in het AD te lezen.
    Lieve groetjes van ons.
    xxx De Koppenaaltjes

• 14 Juli 2015 - 20:25

Brian & Lena:

Klinkt als een mooi avontuur.
    Jullie hebben al veel leuke dingen meegemaakt afgelopen dagen en we hopen dat jullie nog veel leuke, mooie dingen mee gaan maken aankomende dagen.
    We zijn benieuwd naar de volgende reisverslagen die gaan komen.

Hou die rap wel als opsteker als het even niet zo soepeltjes loopt!

Groetjes Lena en Brian

• 14 Juli 2015 - 20:47

Bep.:

Leuk verslag en de eerste indrukken klinken goed!! Houen zo en hou de rap erin!! Wat een belevenissen al in een paar dagen! Liefs Bep.

• 14 Juli 2015 - 23:44

Joëlle :

Klinkt al super gaaf, wat een welkom zeg! Een dagje aan het strand is nooit verkeerd...
    Met een rap op de bouw zal het werken vast veel sneller gaan.. Geniet van de gezelligheid met elkaar en maak er een super toffe ervaring van met z'n allen!

Groetjes Joëlle

• 15 Juli 2015 - 11:23

Oma En Ma Verdoorn :

Suzan en Louise fijn wat van jullie te horen en te zien,voor heel de groep de groetjes en mijn gedachten en gebed zijn bij jullie maoma

• 15 Juli 2015 - 12:37

Kay Kooistra:

Sandra van tilburg, je bent echt de schattigste meid op aarde !!!! super bedankt voor de bloemen ze staan op de plek waar ik het meest ben, naast me computer scherm. Ik hoop dat je het een beetje naar je zin hebt daar, en dat het natuurlijk allemaal gaat zoals alles hoort te gaan. Ik mis je en ik kan niet wachten tot je weer hier bij me in me armen bent.

Groetjes en kusjes van mij.

• 15 Juli 2015 - 14:09

Inge Bal-Haasbroek:

wat ontzettend leuk om te lezen. Een geweldige ervaring. Geniet ervan en veel plezier!!
    Liefs Inge

• 15 Juli 2015 - 15:12

Lineke Revet (Oma Lineke):

Heerlijk om te lezen hoe het met jullie gaat, maar wat had ik jullie graag in Barcelona bij de gate willen zien!! Het is jullie wel gelukt gelukkig. Jammer van de pindakaas.
    Liefs. Oma

• 15 Juli 2015 - 15:53

Haar 81 Moordrecht:

hallo allemaal wij willen jullie ontzettend veel succes wensen de aankomende periode in gambia.leuk om deze pagina te mogen bewonderen en jullie te volgen.groetjes van het team haar 81.

• 15 Juli 2015 - 16:21

An Klijn:

Veel zweten en zwoegen maar je weet waar voor !! Leuk jullie zo te kunnen volgen.
    Wat een geweldige ervaring , zo,n reis vergeet je heel je leven niet !!
    Wij kennen Gambia niet maar wel de omgeving dus genieten met volle teugen mee
    Kunnen dus een beeld oproepen hoe het daar gaat.
    blijf wel voorzichtig ,en onderneem niets alleen !!
    Hou elkaar altijd in de gaten

Een dikke zoen voor allemaal ,en jij een knuffel
    Liefs Oma en Opa

• 15 Juli 2015 - 18:47

Jeanine Steenhoven:

Wat leuk om te lezen! Succes met alles, zet hem op, jullie kunnen het!
    Geniet ervan :)

Liefs uit het regenachtige Moordrecht

Doei

• 15 Juli 2015 - 20:47

Anton En Elly Lok.:

Wat spannend allemaal ,en wat geweldig dat jullie daar gaan helpen!
    Lieve groeten Rianne van Anton en Elly.

• 15 Juli 2015 - 22:10

Jan-Willem Leurgans:

Mooi om jullie verhaal te lezen. Volgens mij vermaken jullie je wel in het verre Afrika. Zie uit naar meer verhalen van jullie...
    Veel zegen en plezier! Hartelijke groet, Jan-Willem Leurgans

• 16 Juli 2015 - 07:26

Jasja Dijkman :

Haha wij lachen hier hardop om die rap! Erg goed gedaan!
    Fijn dat het zo goed gaat met jullie. Zet 'm op allemaal!

Groetjes, Jasja

• 16 Juli 2015 - 12:42

Wilmy Alderliesten:

Dag Gambia-gangers...

de eerste dagen vliegen voorbij voor jullie! Super om een verslag te lezen, en te zien hoe jullie daar hard aan het werk zijn.
    Heb het goed met elkaar en blijf ook genieten!!

groet,
    Wilmy

• 16 Juli 2015 - 17:46

Jacques Steenhoven:

Beste Gambia-gangers....

Vanuit Moordrecht een groet van ons hier vanuit de Kuyperstraat...
    Goed om wat van jullie gehoord te hebben via een geschreven verslag en wat leuke foto's!
    We kijken vol verwachting uit naar een vervolg.......

Veel succes en plezier met elkaar daar toppers!!!

Een 'hug' voor jullie allemaal en voor Melissa een extra dikke kus,

Jacques, Jeanet en Jeanine.

• 16 Juli 2015 - 23:25

Cora En Ton:

.......ben zo benieuwd naar nog meer verhalen en foto's!

• 18 Juli 2015 - 21:08

Carlise :

Zelfs de beide oma's van Joris (en ook de opa) zitten achter de computer : benieuwd naar jullie verslag.

• 18 Juli 2015 - 21:55

Ria En Nico Van Eeuwijk:

hoi lieve glenn
    hoe vergaat het jou daar in dat verre gambia.
    voor zover ik kan lezen gaat het goed met jullie en werken jullie hard.
    hoe is het s'avonds is het een gezellige groep en hoe zijn de mensen daar .
    op de foto's krijg ik de indruk dat ze erg gezellig zijn.
    nu doe gr en veel liefs van ons.xxxxxxx
    ps speel je nog wat op je gitaar voor die mensen.

• 19 Juli 2015 - 17:55

Sampie [broertje Hannah]:

Hoi iedereen daar in gambia,
    Volgens mij gaat het daar erg goed. Erg leuk om al die blije gezichten te zien. Niet alleen bij jullie maar ook bij de mensen die daar altijd zijn. De mensen waarmee jullie bouwen en de kinderen die jullie blij maken. Ga zo door !
    Hannah van mij ook nog een dikke kus en veel kroelen. Maar die krijg je pas hier. Dus dat worden er heel veel. XXX SAM

• 26 Juli 2015 - 11:20

Steffen:

Hey, cool team - dit klinkt echt heel goed.
    Die rap ... mogen we die bij Livingstone een keer 'live' horen?

Succes daar en hartelijke groet van het Livingstone-team.
    Steffen.